Taal

focus

Bloggen

Inhoud

Blogs zie je tegenwoordig overal op internet. Je vormt daarmee de meest zichtbare vorm van literatuur. Blogs zijn voor iedereen toegankelijk, je kunt publiceren zonder bij een redactie of een uitgever te moeten zitten. Maar hoe makkelijk of moeilijk is het om blogs te schrijven? In deze cursus leer je aan de hand van schrijf oefeningen, voorbeelden en technieken bloggen. Leer boeiende, scherpe blogs (columns) schrijven, met stijl en humor.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • Verschillende schrijfstijlen leren;
  • Creatief nadenken;
  • Verhalen ordenen tot een geheel;
  • Juiste woordkeuze en formuleren;
  • Leer het nut van een online blog.
Duur 1 tot 2 uur
Locatie Uw Locatie
Leeftijd 4 - 100 jaar
Deelnemers onbeperkt
Benodigdheden Lokaal, pen en papier
Door ons verzorgd Docent, Geluidsysteem

Neem Contact op

focus

Rap Workshop

VOEL JE EENS EEN ECHTE RAPPER MET EIGEN RAPCRE EN PAK DIE MICROFOON!

Inhoud

Bekijk hier een Rap workshop voorbeeld:

Tijdens deze workshop gaan de deelnemers rap teksten met de hele groep en individueel. Er komt een korte geschiedenisles voorbij over het ontstaan van de rap en Hiphop. Tijdens het schrijven van de teksten worden alle raptechnieken eigen gemaakt en gaat de groep live rappen met de rapdocent. Daarna krijgt iedereen de kans om de microfoon te pakken en helpt de docent met het maken van een eigen raptekst met betekenis.

Doelgroep

Van politici tot jongeren is dit een mooie workshop om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken.

Leerdoelen

De deelnemers leren meer over het ontstaan van de Hiphop en rapcultuur. Met name ritme en rijmtechnieken worden bijgebracht. Daarnaast worden de deelnemers uitgedaagd om dubbelzinnigheid en woordspeling te verwerken tijdens het schrijven van de teksten. Taal is niet alleen droge stof maar er kan oneindig mee gespeeld worden.

Locatie : Uw locatie
Leeftijd : 4 - 100 jaar
Deelnemers : Onbeperkt
Benodigheden : Lokaal, pen en papier
focus

Verhaal Vertellen

LUISTERAARS ZO VER KRIJGEN DAT ZE ADEMLOOS MEEGAAN IN JOUW VERHAAL!

Inhoud

Bekijk hier een Verhaal Vertellen voorbeeld:

Na een introductie waarbij de docent de technieken en begrippen van het verhalen vertellen uitlegt, worden de leerlingen aan het werk gezet met het maken van een eigen verhaal. De eisen waaraan een goed verhaal moet voldoen en de eigen inbreng en creativiteit wordt tijdens het maken door de docent aangesproken. Als afsluiting worden de verschillende vertellingen opgevoerd en kan er worden gereageerd op de verschillende verhalen.

Doelgroep

Jongeren en ouderen

Leerdoelen

  • Verhaal brengen met intonatie en timing.
  • Presentatietechnieken
  • Creativiteit en eigen inbreng.
Locatie : Uw locatie
Leeftijd : 4 - 100 jaar
Deelnemers : Onbeperkt
Benodigheden : Lokaal, pen en papier
focus

Vloggen

Inhoud

Vloggen is het maken van een video waarin je mensen meeneemt in jou leven, je kan het ook zien als een videoblog. YouTube staat vol met vloggers een van de bekendste is Enzo Knol. Hoe leer je vloggen? Wat zijn de tips? In deze workshop leer jij jouw verhaal te vertellen voor de camera. Je moet in de 1ste vlog voor jou kanaal een korte en krachtige manier iets vertellen om jouw kijkers aan te spreken dat wat jij belangrijk, opvallend of leuk vindt. Voor het maken van een vlog is niet veel nodig. Het belangrijkste zijn een camera (telefoon) en een verhaal wat je wilt gaan vertellen.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • Structureel plannen en script schrijven;
  • Creatief nadenken;
  • Presentatietechnieken individueel.

Wat verzorgen wij

Duur 1 tot 2 uur, lessenserie mogelijk
Locatie Uw Locatie
Leeftijd 8 - 100 jaar
Deelnemers onbeperkt
Benodigdheden Lokaal, pen en papier
Door ons verzorgd Docent, tablets om te filmen en editen

Neem Contact op

focus

Poëzie

Inhoud

Laat de woorden rollen en tollen over het papier en spreek ze uit. Breng je tekst tot leven door oefeningen en feedback leer jij hoe je poëzie moet schrijven. Natuurlijk gaat het ook bij poëzie om de inhoud, maar vorm, klank en beeldspraak zijn zeker zo belangrijk. Luister aan het einde van de workshop naar het eindresultaat van de poëzie teksten.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • Creatief nadenken;
  • Woordenschat;
  • Betekenis en gebruik dubbelzinnigheid.
Duur 1 tot 2 uur
Locatie Uw Locatie
Leeftijd 4 - 100 jaar
Deelnemers onbeperkt
Benodigdheden Lokaal, pen en papier
Door ons verzorgd Docent, Geluidsysteem, microfoons en opname studio

Neem Contact op

focus

Cabarap met humor rappen

Inhoud

Cabarap is een kruising tussen cabaret en rap. Ga aan de slag met grappige teksten en gooi ze om tot rap. Ga tegen elkaar cabarappen en geniet van de verschillende uitkomsten. Je leert technieken hoe je grappig kunt zijn op het podium daar vanuit ga je aan de slag met rappen. Laat je fantasie helemaal erop los gaan.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • Samenwerken in teamverband;
  • Creatief nadenken;
  • Humor technieken;
  • Woordenschat;
  • Poëtisch schrijven.
Duur 1 tot 2 uur
Locatie Uw locatie
Leeftijd 4 - 100 jaar
Deelnemers onbeperkt
Benodigdheden lokaal
Door ons verzorgd Docent, Geluidsysteem met microfoon en studio materiaal

Neem Contact op

focus

Poetry-slam

IN DEZE WORKSHOP MAKEN DE LEERLINGEN KENNIS MET DE WERELD VAN POETRY SLAM!

Inhoud

Bekijk hier een Poetry-Slam voorbeeld:

In de workshop wordt er verteld over een stukje geschiedenis van Poetry-Slam. Ze leren dat veel Poetry-Slams geschreven zijn vanuit een gevoel van protest. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De workshop draait rond de klank en het ritme van de taal. Ze maken gedichten die voornamelijk ontstaan uit klank-, ritme- en taalassociaties of uit een stream of consciousness.

Doelgroep

Jongeren en ouderen

Leerdoelen

  • Tijdens het schrijven en bewerken van de gedichten lezen ze deze luid op.
  • We geven de leerlingen wat meer zelfvertrouwen om sneller het podium op te stappen.
Locatie : Uw locatie
Leeftijd : 4 - 100 jaar
Deelnemers : Onbeperkt
Benodigheden : Lokaal, pen en papier
focus

Film script

Inhoud

Bij het maken van een film, commercial, speelfilm of soap is, speelt het script een belangrijke rol. Het script vertelt de boodschap en het genre en zet uiteen hoe de verschillende scénes eruit komen te zien. Maar hoe doe je dat nou, als je nog nooit een script hebt geschreven? Uiteraard helpt de workshop docent je een eind op weg, maar je gaat een eigen verhaal lijn er aan toevoegen. Aan het einde van de workshop ga je naar elkaar filmscrips luisteren.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • verschillende schrijfstijleen leren
  • creatief nadenken
  • juiste woordkeuze en formuluren
Duur 1 tot 1,5 uur of lessenserie
Locatie Uw Locatie
Leeftijd 8 - 100 jaar
Deelnemers Maximaal 30 per ronde
Benodigdheden Lokaal met whiteboard of flipover en digiboard of TV met HDMI kabel, pen en papier.
Door ons verzorgd Docent, geluidsysteem

Neem Contact op

focus

Rap battle

Inhoud

Tijdens deze workshop gaan de deelnemers rap teksten maken in kleine groepjes. Er komt een korte geschiedenisles voorbij over het ontstaan van de rap en Hiphop. Tijdens het schrijven van de teksten worden alle raptechnieken eigen gemaakt en gaan de groepjes aan het einde van de les tegen elkaar battle.

Doelgroep

Jong en oud.

Leerdoelen

  • verschillende schrijfstijleen leren
  • creatief nadenken
  • juiste woordkeuze en formuluren
Duur 1 tot 1,5 uur of lessenserie
Locatie Uw Locatie
Leeftijd 8 - 100 jaar
Deelnemers Maximaal 30 per ronde
Benodigdheden Lokaal met whiteboard of flipover en digiboard of TV met HDMI kabel, pen en papier.
Door ons verzorgd Docent, geluidsysteem

Neem Contact op

focus

Songwriting

WIE IS DE BESTE SINGER SONGWRITER VAN DE GROEP?

Tijdens de workshop songwriting ervaren leerlingen wat er komt kijken bij het schrijven van een goede song. Er wordt gerapt en gezongen en natuurlijk geschreven! Dat alles gebeurt onder de begeleiding van een professionele singer-songwriter.

Inhoud

Bekijk hier een Songwriting voorbeeld:

De enthousiaste docent laat zijn eigen werk aan de leerlingen horen en neemt hen mee door de geschiedenis van de genres in de muziek. Hij bespreekt met de leerlingen de verschillende vormen van songteksten, gesproken gedichten, rap en zang. Dan gaan de leerlingen zelf songwriten. Ze schrijven een couplet met een rijmschema en een refrein. Uitleg over zang, melodielijnen, tweede stem, back-upzang en adlibs maakt dat de leerlingen genoeg input hebben om zelf een liedje te schrijven en zingen. Ook een korte zangles maakt deel uit van de les. Aan het einde van de les presenteren de leerlingen hun eigengemaakte songs aan elkaar.

Doelgroep

Jongeren en ouderen

Leerdoelen

  • De leerling kan songteksten schrijven met behulp van een rijmschema
  • De leerling leert basis zangvaardigheden
  • De leerling weet wat de opbouw van een commerciĆ«le track is, hoe melodielijnen werken, tweede stemmen, back-upzang en adlibs
  • De leerling oefent met het zingen/rappen van teksten en het maken van overgangen in de muziek
Locatie : Uw locatie
Leeftijd : 4 - 100 jaar
Deelnemers : Onbeperkt
Benodigheden : Lokaal, pen en papier
Free WordPress Themes - Download High-quality Templates
Our website is protected by DMC Firewall!